Ki nem találnád. A tizenéves és a hatvanötödik életévüket betöltött úrvezetők a leggyakoribb szereplői a közúti baleseteknek. Nyilván eltérő okból. Ám van közöttük más hasonlóság is: a tinédzser és a veterán sofőrök egyaránt biztonsági szempontból gyenge autókat vezetnek.

Ez persze még tovább növeli a baleset kockázatát. A philadelphiai gyermekkórház sérüléseket kutató és megelőzésükkel foglalkozó központja (CIRP) szerint ezek az összefüggések jól megállapíthatóak.

Az józan paraszti ésszel is belátható, hogy a friss jogsival furikázó tinédzserek magasabb baleseti kockázatot jelentenek, mint bármely más korcsoportbeli autós. Hasonlóképp azon sem lepődünk meg, hogy a hatvanöt évnél idősebbek közül veszítik a legtöbben életüket a balesetet szenvedett csoportok közül. Hiszen utóbbi korcsoportnál a megváltozott egészségi állapot gyakran összefüggésbe hozható a balesettel.

A halálos kimenetelű balesetek áldozatai között aránytalanul magas azok aránya (minden korcsoportban), akik alacsony átlagjövedelmű lakóhelyen élnek, és az is idekívánkozik, hogy a legifjabb és legkorosabb autótulajdonosok ezeken a környéken rendelkeznek a legkevesebb pénzzel ahhoz, hogy járművüket biztonságossá tegyék. Az eredmény tragikus.

Megkockáztatom, ha már a baleseti kockázatokról elmélkedünk, hogy ezek a sajátosságok életkorcsoportok és járműbiztonsági szempontok szerint nálunk is hasonlóak lehetnek. Persze egy tizenéves sofőrnek még rengeteg esélye van, hogy gyakorlott autós váljék belőle – feltéve, hogy nem szenved halálos kimenetelű közúti balesetet. Mire számíthat egy élemedett korú vezető, főként, ha a járműve már matuzsálemi korba lépett? Hát arra, hogy családtagjai idejében felhívják majd a figyelmét, ha – szerintük – ideje abbahagyni a kormány tekergetését, és átadni a volánt a fiatalabbaknak. Roppant nehéz ám ezt megtenni, mert nincs visszaút. Ha egyszer elfogadtam, hogy már túl öreg, esetleg túl gyenge vagy beteg vagyok hozzá, hogy irányítsam a járművemet, ezzel egy fejezet végleg lezárult az életemben. Súlyosabb ez, mint az első műfogsor vagy hallókészülék, és a legtöbb ember – talán inkább a férfiak, a nők kevésbé – önbecslésén a döntés mély sebet ejt. Ám még mindig jobb megsebzett lélekkel utasként autózni, mint túl sokáig ragaszkodni az autóvezetéshez, és ezáltal veszélybe sodorni másokat és önmagunkat is.

Forrás: Children’s Hospital of Philadelphia

DP