Ismerkedve a Z-generációval, kihagyhatatlan, mit gondolnak a munkáról, hogyan viselkednek a munka világában. Jó, ha tudjuk, hogy ők már nem tudják, és nem is érdekli őket, hogy mit jelentett régen a munka – nem akarnak helyhez kötötten dolgozni, és nem akarnak 50 évet robotolni, hogy a végén eljussanak egy kényelmesen berendezett élethez. Ők most akarnak jól élni.

Varga István László a generációról írt tanulmányában a következőket írja:

Ma a számítógép világában mindenki számára egyértelmű, hogy ők, a ’Z-generáció’ tagjai már helytől és időtől függetlenül szeretnének dolgozni, és akár 10 év múlva 1 milliárd ember fog tudni digitális nomádként a saját mobil eszközein dolgozni.

/…/ Ez a generáció képes gyors döntéseket hozni. Igaz, ma még részben a szüleik pénzét költik, de amit akarnak, azt elérik, megveszik, megosztják, használják, kibérlik. Már többeknek van saját bevételi forrása. „Dolgoznak érte” – A márkák bűvöletében élnek, de azt vallják, hogy a márkának kell hűnek lenni hozzájuk. Látszólag érdektelenek, de belül igenis pörögnek. Multitaszkosak, a Messengeren kommunikálnak, a közösségi médiából tájékozódnak, nem nagyon használják az e-mailt, vagy csak akkor, ha egy hitelesítési folyamathoz kell.

Csak attól hajlandóak tanulni, akit elismernek. Nem nagyon ismerik a jelen és a jövő szakmáit. Nem értik, hogy hogyan élhettünk wifi nélkül évszázadokig. Úgy érzik, az internet alanyi jogon jár nekik. /…/ elfogadják a Facebook és az Instagram – számunkra teljesen elfogadhatatlan – kitárulkozó nyitottságát. Folyamatosan feszegetik a saját határaikat.

/…/

A ‘Z-generáció’ egy teljesen új értékrendet fejleszt ki, aminek mi még nem látjuk a végét. Kérget növesztenek a lelkük köré. Elfogadják, hogy az X és az Y generáció nem tud semmit digitális tekintetben hozzájuk képest. Az átlagos távolság az okos eszközüktől kb. 13 cm. Azzal kelnek és azzal is fekszenek, ismerik a „one-click pay” fogalmát, az egy gombos fizetést, és általában már több ilyen megoldás van az okos eszközükön. Értik és élvezik az új – digitalizált – világot, hedonistábbak, mint az Y generáció.

Utaznak, világot akarnak látni, tovább laknak a „mama hotelben”, mint az Y generáció. /…/ Nem tipikus tinédzserek, de ők is zavartak, mérgesek és tanácstalanok, mint a régebbi korok tizenévesei. Bár türelmetlenebbek a virtuális világban, azonban jobban eligazodnak, kevésbé tudják kifejezni az érzelmeiket, kevesebb szóval kommunikálnak, viszont billentyűzetbarátok, a kézírást szinte teljesen mellőzik. Ők a digitális mindenevők, nagyon megértőek az X-ekkel, mint az indiánok az értelmi fogyatékosokkal.

/…/

az általános műveltségünk alacsonyabb, de ez nem zavarja őket. /…/ Már régen elengedték, nem néznek tévét, nem olvasnak újságot, nem olvasnak könyvet, se hírportálokat, maximum a kötelező olvasmányokat.

Többre értékelik a szülői példamutatást, mint a kioktatást. /…/ Egy nagyságrenddel több képük és videójuk van, mint az előző generációnak.

/…/

Ők lesznek a digitalizáció első, igazi nyertesei, értik a robotizációt, és hasznát is fogják tudni venni. Ők lesznek az új világ úttörői.

 

Varga István László: A korszakváltó Z generáció, avagy a modern pedagógiai képzők felelőssége és lehetőségei a digitális nemzedék új pályára állításában… (2. részlet)